Isomode ziet het als zijn verantwoordelijkheid om IBP zo tastbaar mogelijk te maken. Daarmee bedoelen we dat de formele wet- en regelgeving niet direct aansluit op de interpretatie en de beleving van de leerkracht. Daar hebben we de afgelopen periode veelvuldig over nagedacht: hoe kunnen we dit bewerkstelligen?
5. Checklist
Uit een brede brainstorm is daarom een 'checklist' gerold op schoolniveau waarin - situationeel - beschreven wordt waar je aan moet denken bij het organiseren van een goede omgang met IBP. Deze checklist is voor iedereen te printen en beschrijft precies waar je aan moet denken bij bijvoorbeeld een nieuwe leerling, een medewerker die de school verlaat of het organiseren van uitstapjes. Binnen Isomode maakte de Borgesiusstichting uit Oudenbosch een checklist waarmee je zelf inzichtelijk kunt maken of jouw school of organisatie aan haar verplichten voldoet, en waar je op moet letten bij specifieke situaties, zoals het inschrijven van leerlingen. Je vindt de checklist hier.
6. Presentatie
Naast deze checklist laat je je teamleden ook zien waar het om gaat bij het organiseren van IBP. Om dit te kunnen doen hebben we een voorbeeldpresentatie voor je gemaakt die je als uitgangspunt zou kunnen nemen om je team bewust te maken van de gevolgen van de veranderende wetgeving en de verantwoordelijkheden die dit vraagt van de medewerker. De presentatie die door Stichting LeerSaam uit Etten-Leur gebruikt wordt om de schoolteams te informeren, kun je hier vinden.
Communiceren
Wellicht de meest belangrijke, maar vaak onderschatte stap van het proces rondom IBP en de wetgeving daaromtrent: de communicatie met teams. Ook daarbij zijn we je graag van dienst.
Terug